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Y IS A QUESTION I KEEP ASKING

And now, what will become of us without barbarians?
Those people were some sort of a solution.
CP CAVAFY, ‘Waiting for the Barbarians’

Two additional performances :
3 May 2019 20.45-21.45
4 May 2019 20.45-21.45

*DE unten

Y IS A QUESTION I KEEP ASKING is a 50-minute opera installation, a 'micro-opera' in five acts with prelude and coda, performed by string sextet, two sopranos, a mezzo-soprano, a tenor, a bass and six male actors.

The piece is assembled from some of the 'canary-fancying' opera fanatic's most beloved songs, all hits, stripped from their safe space of tradition and ballast.

Y IS A QUESTION I KEEP ASKING accumulates situations: an antiquariat, a sauna, a bomb shelter, a dive bar, a temple. The songs are addressed to us: pleas, prayers, promises, seductions, laments. They are beautiful, melodic, aching.

Into these worlds we are the invader, the infidel, the barbarian - the songs refer regularly to a kind of other, to be cast off. We look deeper into the room, start to make out our reflection in it, perhaps something deeper, into ourselves - what is our fantasy? What are our desires? In a place where we don’t necessarily know the rules, the customs. We observe but are also there, inside. Furtive glances, hot bodies, obfuscation. The performers themselves are very still. The musicians are gatekeepers, occupying a world afraid of disturbing itself. Their retreat into a fantasy of the past recreated risks calamity. The dust settles, the lights come up…

Y IS A QUESTION I KEEP ASKING probes Western culture as a composed world, composed largely by men who dream of women and outsiders as other, both titillating and terrifying, a culture whose material is fine but finite and fundamentally elusive, corrupt. The homogenous and homonormative are exposed as destructive othering impulses that neuter a capacity for radical rethinking.

Ultimately, it’s an event of short duration full of beautiful music performed live by a string sextet with voices, with handsome men in towels.

WITH:
Marie-Gabrielle Arco, Mezzo-soprano
Soriane Renaud, Soprano
Lona Mohr Villadsen, Soprano
Gastón Efficace, Tenor
Max van Wyck, Baritone

Glen Sheppard, Director / Designer
Lars Straehler-Pohl, Conductor

Music from Handel, Bellini, Saint-Saens, Dvorak, Strauss, Monteverdi

*All text surtitled in EN / DE

Performances:
3 May 2019 20.45-21.45
4 May 2019 20.45-21.45

Tickets €12 at the door

Preview performance:
2 May 2019 21.00-22.00 €6 at the door

DEUTSCH:

Und was wird aus uns ohne Barbaren?
Diese Leute waren eine Art Lösung.
CP Cavafy, 1904

Y IS A QUESTION I KEEP ASKING ist eine 50-minütige live art Opern-performance. Eine „Mikro-Oper“ in fünf Akten, die von einem Streichsextett, zwei Sopranistinnen, einer Mezzosopranistin, einem Tenor, einem Bass und sechs Schauspielern zum Leben erweckt wird.

Der Abend besteht aus unter Opernfanatikern fetischisierten Arien. Alles Opernhits, aber losgelöst aus der Sicherheit des Kanons und der Tradition.

Y IS A QUESTION I KEEP ASKING führt uns auf einen Flohmarkt, in eine Sauna, in einen Luftschutzkeller, in eine Bar für gestrandete Seelen oder in einen Tempel. Die Lieder gehen direkt an uns. Das Publikum wird angefleht, verführt, es wird lamentiert und gebetet. Ein poetischer Schmerz.

In diesen Welten wird der Eindringling, der Ungläubige, der Barbar, die ja alle in diesen Liedern vorkommen, also fundamental anders beschrieben, den es abzustossen gilt. Wir sehen tiefer in den Raum und erkennen unser Ebenbild, vielleicht sogar unser wahres Ebenbild. Welche Fantasien haben wir? Welche Wünsche und Sehnsüchte? Wir beobachten, sind aber doch Teil davon, in einem Raum dessen Regeln und Gebräuche wir so vielleicht gar nicht kennen.

Y IS A QUESTION I KEEP ASKING betrachtet die westliche Kultur als Komposition durch Männer. Eine Kultur, die im Wesentlichen von Männern geschaffen ist, die von Frauen und Outsidern träumen, verlockend und verstörend zugleich. Die Materialien sind exquisit, aber die ganze Sache bleibt im Grunde korrupt. Die homogenisierende und homonormative Herangehensweise dieser Kultur birgt schlussendlich einen destruktiven Impuls, der alle Versuche radikalen, neuen Erdenkens im Keim erstickt.

Am Ende ist es aber auch ein einfach ein event, dass mit einer Dauer von 50 Minuten nicht zu viel verlangt, wunderbare Musik wird von talentierten und ausgebildeten Sängerinnen dargeboten während junge Männer in Handtüchern auf der Bühne sitzen.

MIT:
Marie-Gabrielle Arco, Mezzo-sopran
Soriane Renaud, Sopran
Lona Mohr Villadsen, Sopran
Gastón Efficace, Tenor
Max van Wyck, Bariton

Glen Sheppard, Bühne / Regie
Lars Straehler-Pohl, Dirigent

Kompositionen von Händel, Bellini, Saint-Saens, Dvorak, Strauss, Monteverdi

*Übertitel in EN / DE!

Vorstellungen:
3 May 2019 20.45-21.45
4 May 2019 20.45-21.45

Tickets €12 an der Tür
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